Zijn migraine en kaakpijn gerelateerd?

Migraine is een aandoening waarbij de bloedvaten in de hersenen een tijdelijke vernauwing krijgen. Een migraine aanval zorgt ervoor dat de bloedvaten weer verwijden, zodat de hersenen genoeg bloed kunnen krijgen. Kloppende hoofdpijn wat gepaard gaat met misselijkheid en slecht zicht zijn de klachten die voorkomen. Bijzonder is dat migraine soms gepaard gaat met kaakpijn.

Nervus trigeminus

Nervus trigeminusAls je ooit last hebt gehad van migraine, dan weet je dat een aanval veel energie kost en zelfs slopend kan zijn. Bijzonder is wel dat soms migraine en kaakpijn gerelateerd zijn. Als u een migraine aanval heeft, samen met tand- of kaakpijn, is het verstandig om een tandarts te raadplegen. Bijna alle hoofdpijn en kaakpijnen komen door de nervus trigeminus (ookwel drielingzenuw genoemd en is de vijfde van de twaalf hersenzenuwen), een van de grootste zenuw in het hoofd van het menselijk lichaam. Vanwege dit verband kunnen de meeste kaakpijn te wijten zijn aan migraine. Spier belasting en kaken klemmen kunnen ook leidend zijn tot hoofdpijn.

Tandenknarsen en kaakklemmen (Bruxisme)

Als u met uw tanden maalt en vervolgens de kaken op strak op elkaar klemt, kan dit een trigger zijn voor migraine hoofdpijn. Misschien klemt u ‘s nachts uw kaken wel, maar bent u zich er niet eens van bewust dat u dit doet. Het is ook mogelijk dat u de kaak veel klemt in tijden van stress of bij gebruik van drugs. Als de kaak in de verkeerde positie staat, moeten de spieren die u gebruikt om uw kaak te bewegen harder werken, wat kan leiden tot tandenknarsen.

Heeft u last van tand- of kaakpijn samen met migraine, stel dan niet langer uit. Neem contact op met uw tandarts, zodat u hulp kunt krijgen op het pad naar herstel.